Wat is de FMX?
De FMX staat bekend als Europa’s meest uitgebreide vakbeurs op het gebeid van animatie en visual effects. We hadden hoge verwachtingen van de FMX omdat het thema van dit jaar, “Blending realities” veel goeds beloofd. Met name doordat de combinatie van Virtual Reality en animatie goed vertegenwoordigd zouden zijn was het voor C4Real een must om bij de FMX aanwezig te zijn. Op naar Stuttgart!

Naamloos

Nieuwe toepassingen en producten

Op de “marktplaats” worden nieuwe producten en innovaties getoond. Het is een plek waar bedrijven hun technologieën en innovaties showcasen. Een mooi voorbeeld hiervan is het nieuwste motion tracking pak van Xsens uit Enschede. Xsens levert deze pakken voor een groot deel van alle grote gaming en character animation studios ter wereld. Het pak zet al je bewegingen direct om naar een 3D karakter op het scherm, waardoor alle bewegingen superrealistisch worden neergezet.

Naamloos 2

Daarnaast viel op dat er een grote hoeveelheid aan Virtual Reality bedrijven vertegenwoordigd waren. VR maakt inmiddels een aantal jaren een flinke groei door, met name aan de product kant. Aan de content kant is er veel in ontwikkeling en wordt langzaam duidelijk waar de waarde van VR ontstaat. Namelijk in gaming, serious gaming en film.

Gaming laat je games vele malen intensiever beleven, waar serious gaming hetzelfde effect heeft op training en marketing toepassingen. Voor film wordt VR ingezet om de film beleving naar een nieuwe hoogte te brengen.  Omdat het ontwikkel proces voor een VR film kosten en arbeidsintensief is en bioscopen hier nog niet op zijn ingesteld gaat deze ontwikkeling nog erg stroef.

Een mooie innovatie die we tegenkwamen was de mogelijkheid om bestaande films die niet als een VR film zijn opgenomen en geproduceerd, doormiddel van een slim proces toch VR te doen laten lijken. Het is niet de real deal, maar het effect is toch erg leuk.

Een ander mooi voorbeeld was de rumble pack, een systeem die evenwicht, luchtweerstand en trillingen simuleert. Blazers geven een gevoel van snelheid en atmosfeer en het systeem zelf laat je trillingen ervaren. De voorbeeld film die we te zien kregen in combinatie met de rumble pack gaf het gevoel dat je hoog in de lucht tussen de wolken zweeft, terwijl de wind in je gezicht blaast. Dat zal zelfs bij de grootse bikkels nog een gevoel van hoogtevrees opwekken.

Presentaties

Presentaties van de executives van Disney, Pixar, Google, LucasArts zijn slechts een greep uit de velen presentaties van de FMX 2016. Op het gebied van zowel animatie als VR gaven deze leading bedrijven een uniek kijkje achter de schermen bij de bekendste films en animaties ter wereld. Zo gaven de producenten van Star Wars: the force awakens inzicht in hoe zij alle stappen in het proces, van de eerste concepten tot het eindproduct en de problemen die ze zijn tegengekomen, hebben doorlopen. Een erg interessant onderdeel van de FMX.Meet & Greet

Uniek aan de FMX is ook dat het een recruitment hub heeft. Een plek waar jij en ik als animators en vak mensen de kans krijgen om 1 op 1 te praten met de grootste namen in de animatie industrie. Of ze nou zijn van Disney, Houdini of Sony, ze staan je graag te woord en helpen je met vragen. Ieder bedrijf heeft zijn eigen verhaal, zo is Houdini bezig met het simuleren van technische explosies en vallende bomen. Het is bijzonder om te zien hoe diep de technologie gaat met betrekking tot zulke ingewikkelde simulaties.

Op naar FMX 2017

De FMX geeft je een hoop inspiratie en laat je zien wat er heden ten dage aan nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden. Ook het leren begrijpen van de keuzes en het proces waar de grote animatie studios mee bezig zijn geeft veel inzichten. We zijn er al een aantal jaren op rij geweest, het blijft telkens verfrissend en inspirerend. Je leert nieuwe mensen kennen, ziet nieuwe technologieën en spreekt de mensen die dezelfde passie delen. Voor mij een must go!

 

Chris Leenheer
26-5-2016